عصب کشی دندان جلو (درمان ریشه دندان جلو): مراحل انجام+ قیمت

زمانی که دندان‌های جلو دچار عفونت یا پوسیدگی شده باشند، به لطف درمان ریشه یا عصب کشی (Root Canal Therapy) میتوان این مشکل را بدون نیاز به کشیده شدن دندان برطرف کرد. در واقع، عصب کشی دندان‌های جلو راحت‌تر از دندان‌های آسیاب بزرگ (مولر) است. از اینرو، اگر علائمی مانند درد، تورم، بوی بد دهان و قرمزی لثه دارید، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشخص شود که به عصب کشی دندان نیاز دارید یا خیر.در مواردی که دندان‌های جلویی دچار عفونت شده یا در خطر از دست رفتن باشند، عصب کشی راه حلی کم هزینه، ایمن و بدون درد خواهد بود.

آیا می توان دندان‌های جلو را نیز عصب کشی (درمان ریشه دندان) کرد؟

آیا میتوان دندان های جلو را عصب کشی کرد

بله در واقع، عصب کشی دندان‌های جلو نسبت به عصب کشی دندان‌های آسیاب بزرگ (مولر) راحت‌تر بوده و درد کمتری نیز دارد. چنانچه علائم عفونت، تورم و دندان درد شدیدی داشتید، باید سریعا به دکتر متخصص درمان ریشه دندان مراجعه کنید، چرا که ممکن است به درمان سریع ریشه دندان یا همان عصب کشی دندان نیاز داشته باشید.

چگونه میتوان فهمید که دندان جلو نیاز به عصب کشی دارد؟

چنانچه بطور ناگهانی و در حین گاز زدن مواد غذایی یا نوشیدن مایعات سرد و گرم دچار دندان درد شوید، این به معنای پوسیدگی و وجود حفره در دندان شماست. چنانچه این پوسیدگی زود تشخیص داده شود، دندانپزشک میتواند مشکل را با پر کردن دندان برطرف کند. اما زمانی که پوسیدگی دندان شدید باشد، به احتمال زیاد به عصب کشی دندان نیاز خواهید داشت.

عصب کشی دندان جلو چگونه انجام میشود؟

عصب کشی چگونه انجام میشود 1

عصب کشی دندان جلو یک روش پیچیده است که طی دو یا سه جلسه ویزیت انجام می‌شود. مراحل اصلی عصب کشی دندان جلو عبارتند از:

مرحله آماده‌سازی

ابتدا دندانپزشک با استفاده از تصویر رادیوگرافی دندان (عکسبرداری با اشعه ایکس)، شکل و اندازه ریشه دندان و میزان گسترش عفونت را مشخص میکند. سپس، بی حسی موضعی عمیقی به ناحیه اعمال میکند تا هیچگونه دردی در طول درمان حس نکنید.

در گام بعدی، دندانپزشک دنتال دم یا کاندوم دهانی که یک لایه نازک پلاستیکی است را روی دندان‌های شما قرار میدهد و با ایجاد سوراخی در آن موجب میشود تا فقط دندان آسیب دیده در معرض دید و قابل دسترسی باشد.

برداشتن پالپ دندان

در این مرحله، بافت پالپ دندان با دقت برداشته میشود تا از تجمع باکتری و عفونت در کانال ریشه پیشگیری شود. با توجه به اینکه این کانال قرار است بطور کامل بسته شده و مسدود شود، دندانپزشک باید تمامی بافت این ناحیه را بطور کامل و با دقت در این مرحله بردارد.

ضدعفونی کردن و پاکسازی کانال دندان

بعد از برداشتن پالپ دندان، دندانپزشک یا اندودنتیست (متخصص درمان ریشه دندان) کانال ریشه را پاکسازی میکند تا از آبسه دندان جلوگیری شود. ناحیه بطور کامل با آب یا هیپوکلریت سدیم شسته میشود تا باکتری‌ها یا سایر ذرات باقی مانده از بین بروند. در صورتی که دندان عفونت شدیدی داشته باشد، ممکن است دندانپزشک از داروی آنتی بیوتیک در این ناحیه استفاده کند.

بستن کانال دندان

پس از پاکسازی کانال ریشه از عفونت، پزشک کانال دندان را بطور کامل میبندد تا از ورود باکتری به این ناحیه جلوگیری شود.

پر کردن دندان

در اغلب موارد در جلسه ویزیت دوم، دندانپزشک یا اندودنتیست از مواد خمیر مانندی برای پر کردن حفره دندانی ایجاد شده در جلسه قبلی استفاده میکند.

نصب تاج

چنانچه دندان دچار آسیب ساختاری شده باشد، دندانپزشک یک روکش یا تاج دندانی بروی دندان نصب میکند تا از ترک خوردگی دندان جلوگیری شود. برای دندان‌های جلو احتمالا نیازی به روکش دائمی نداشته باشید، چرا که دندان‌های جلو به اندازه دندان‌های آسیاب بزرگ (مولر) برای جویدن شدید و طولانی مدت استفاده نمیشود.

ممکن است تنها درطول مدتی که دندان در حال بهبودی از عمل عصب کشی است به پر کردگی موقت نیاز داشته باشید که پس از بهبودی کامل، پر کردگی دائمی با کامپوزیت جایگزین آن خواهد شد.

روند بهبودی بعد از عصب کشی دندان جلو

روند بهبودی بعد از عصب کشی

کاملاً طبیعی است که پس از اتمام عصب کشی دندان، احساس درد، سوزش و حساسیت دندانی داشته باشید. دندانپزشک برای تسکین درد شما داروهای مسکن و برای جلوگیری از عفونت محل درمان، داروهای آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. حتماً سعی کنید که تا چند روز پس از درمان از غذاهای نرم استفاده کنید تا روند بهبودی دندان مختل نشود.

حتماً پس از درمان و عصب کشی دندان، بهداشت دهان و دندان خود را بطور دقیق رعایت کنید تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. برای این منظور، بصورت روزانه مسواک زده و نخ دندان بکشید و محیط دهان و دندان را بویژه بعد از صرف هر وعده غذایی، با استفاده از دهانشویه ضد عفونی کنید. برای انجام معاینات بطور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

با اینکه این موارد بسیار به ندرت رخ میدهند، اما گاهاً ممکن است بعد از عصب کشی دندان، عوارضی مانند آسیب دیدگی سیلانت دندان یا وجود ریشه اضافی دندان که دندانپزشک در طول درمان قبلی متوجه آن نشده باشد رخ دهند. علاوه بر این، توجه داشته باشید که رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از نیاز پیدا کردن به درمان مجدد دندان در آینده ضروری است.

آیا عصب کشی دندان‌های جلو درد دارد؟

عصب کشی چه بروی دندان‌های جلو و چه بروی دندان‌های پشتی انجام شود، بیمار هیچگونه دردی در طول درمان حس نخواهد کرد. برای انجام این درمان، دندانپزشک بطور کامل ناحیه را بی حس میکند. در اغلب موارد اکثریت بیماران پس از اتمام درمان نیز درد و ناراحتی بسیار کمی دارند. اما با این اوصاف، پیروی از توصیه‌های دندانپزشک برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، حائز اهمیت است.

ماندگاری دندان جلو بعد از عصب کشی چقدر است؟

ماندگاری عصب کشی

• از آنجایی که بافت پالپ دندان‌های جلو کمتر و نازک‌تر است، عصب کشی دندان‌های جلو راحت‌تر از سایر دندان‌ها خواهد بود. پالپ کمتر به معنای درد کمتر و اثرگذاری بهتر بی حسی موضعی است که موجب میشود هیچگونه دردی در طول درمان حس نکنید.
  • مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی نیز کوتاه‌تر خواهد شد، چرا که دندان جلو در عرض چند روز تا ۱ هفته شروع به ترمیم میکند.
  • برای عصب کشی دندان جلو ممکن است نیازی به روکش دندان دائمی نداشته باشید.

عصب کشی دندان جلو با عصب کشی سایر دندانها چه تفاوتی دارد؟

عصب کشی دندان جلو

• برای عصب کشی دندان جلو ممکن است نیازی به روکش دندان دائمی نداشته باشید.

عوارض عصب کشی دندان جلو کدامند؟

پس از عصب کشی دندان احتمالاً درد کمی خواهید داشت، اما این درد باید بعد از چند روز برطرف شود. بطور کلی، عصب کشی دندان روشی ایمن و بی خطر است که عوارض چندانی ندارد. اما برخی از علائم هستند که در صورت وجود آنها باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید:

• درد و ناراحتی: از حساسیت دندانی یا درد خفیف تا درد شدیدی که با فشار دادن دندان یا نوشیدن مایعات گرم یا سرد بدتر می‌شود.
  • خروج ترشحات یا چرک: خروج ترشحاتی به رنگ سبز یا زرد
  • متورم شدن بافت ناحیه: ناحیه اطراف دندان قرمز شده یا گرم باشد و لثه یا صورت و گردن متورم شده باشد.
  • بو یا طعم غیرمعمول دهان: که نشان دهنده عفونی شدن بافت است.
  • بایت یا برهم آیی ناهموار دندان‌ها: که ممکن است در صورت بیرون آمدن پر شدگی موقت یا تاج دندانی رخ دهد.

هزینه عصب کشی دندان جلو چقدر است؟

عصب کشی دندان جلو نسبت به عصب کشی سایر دندان‌ها کمی ارزان‌تر میباشد، چرا که عصب کشی دندان جلو راحت‌تر است.

دندانپزشک متخصص درمان ریشه پس از بررسی هزینه‌ها را به شما اعلام خواهد کرد.

آیا دندان جلو بالا بعد از عصب کشی به روکش نیاز خواهد داشت؟

بعد از عصب کشی، دندان‌های جلو بالا ممکن است به روکش نیاز نداشته باشند، اما دندان‌های پشتی غالباً به روکش نیاز خواهند داشت. بجای روکش، دندانپزشک میتواند از پر کردگی با کامپوزیت برای دندان‌های جلو استفاده کند.

آیا ماندگاری دندان جلو بعد از عصب کشی می تواند مادام العمر باشد؟

نرخ موفقیت عصب کشی دندان جلو بیش از ۹۵ درصد است و در اکثریت موارد این دندان‌ها بعد از عصب کشی ماندگاری مادام العمر دارند.

آیا عصب کشی دندان جلو موجب ضعیف شدن آنها میشود؟

عصب کشی دندان جلو بویژه در افراد مسن، میتواند استحکام دندان را تضعیف کند. این امر احتمال شکستگی دندان و عفونت آنرا افزایش میدهد.

آیا ظاهر دندان جلو بعد از عصب کشی تغییر میکند؟

عصب کشی دندان جلو میتواند به مرور باعث تیره رنگ شدن دندان شود. اما میتوان به کمک بلیچینگ (روشی برای سفید کردن دندان) این مشکل را برطرف کرد.

آیا عصب کشی دندان جلو در قسمت پایین دهان درد دارد؟

خیر. بیمار در طول درمان هیچگونه دردی حس نمیکند. دندانپزشک برای شروع درمان ابتدا بی‌حسی موضعی اعمال میکند تا مطمئن شود بیمار درد و ناراحتی حس نکند. حتی پس از اتمام عصب کشی دندان نیز اکثریت افراد درد چندانی حس نمیکنند.

فهرست‌مطالب