عصب کشی دندان با لیزر چگونه انجام می‌شود و چه مزایایی دارد؟

در حالی که قرن‌هاست از دریل و تجهیزات دیگر برای خارج کردن پالپ عفونی دندان استفاده می‌شود، دندانپزشکی لیزری توانسته تاثیری شگرف در رویکرد دندانپزشکان برای عصب کشی دندان داشته باشد. این تکنولوژی که به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) رسیده است می‌تواند در کشتن باکتری‌ها و تشخیص پوسیدگی و درمان عارضه‌های مختلف دندان کارآمد باشد.

می‌توان از لیزر به همراه تکنیک‌های سنتی دندانپزشکی استفاده کرده و پالپ عفونی و باکتری‌ها را به طور کامل خارج کرد تا از بروز مجدد عفونت نیز پیشگیری شود. معمولاً از دریل لیزری برای باز کردن دندان و از لیزر بافت نرم برای استریل کردن ساختارهای داخل آن ازجمله توبول های دنتینال که دسترسی به آن‌ها دشوار است استفاده می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان به شکل دقیق‌تری پالپ دندان را تخلیه کرده و بافت سالم دندان را حفظ کرد. در صورت نیاز می‌توان از لیزر برای تغییر شکل دیواره‌های کانال نیز استفاده نمود. در این تکنیک اصطکاک کمتری ایجاد شده که تا حد قابل توجهی درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

عصب کشی لیزری دندان چه مزایایی دارد؟


عصب کشی لیزری دندان چه مزایایی دارد

مزایای عصب کشی دندان:

  • رفع درد، پیشگیری از انتشار عفونت، ایجاد آبسه و آسیب به استخوان فک
  • حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن آن
  • پیشگیری از مشکلات مربوط به جویدن غذا که پس از کشیدن دندان و حرکت دندان‌های مجاور ایجاد می‌شوند.
  • پیشگیری از مشکلات مربوط به اعتماد به نفس و زیبایی به دلیل خالی بودن جای دندان از دست رفته و حرکت دندان‌های مجاور به طرف آن
  • هزینه‌ی پایین‌تر نسبت به روش‌های مورد استفاده برای جایگزین کردن دندان از دست رفته

عصب کشی دندان با لیزر چگونه  انجام می‌شود؟


عصب کشی دندان با لیزر چگونه انجام می شود

در این روش با استفاده از امواج نوری، محتویات کانال‌های دندان تخلیه می‌شوند. در ادامه با استفاده از لیزر، این ناحیه کاملاً استریل خواهد شد.

این روش معمولاً به سرعت و بدون نیاز به بی حسی انجام می‌شود. این روش کم تهاجمی بوده و نرخ موفقیت طولانی مدت آن زیاد است. تکنولوژی لیزری دقت بسیار بالایی داشته و می‌تواند ایمنی بیمار را تضمین کرده و نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته باشد.

در صورت عدم امکان درمان در یک جلسه دندان شما پانسمان خواهد شد. لازم است تا پس از چند روز مجدداً به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان کامل شود.

در طی ویزیت دوم:

  • پانسمان برداشته شده
  • ناحیه برای بار دوم پاکسازی می‌شود تا عفونت باقی مانده از بین برود.
  • دندان با مواد مخصوص پر کردن کانال‌ترمیم می‌شود.
  • در نهایت دندان پر شده یا روکش می‌شود.

عصب کشی به روش لیزری بهتر است یا با روش‌های معمول


عصب کشی به روش لیزری بهتر است یا با روش های معمول

عصب کشی سنتی

در عصب کشی سنتی از دریل برای باز کردن دندان استفاده می‌شود. پس از آن پالپ ملتهب و آسیب دیده‌ی دندان خارج شده و کانال‌های پس از پاکسازی با محلول لاستیک مانندی پر می‌شوند.

عصب کشی لیزری

اساس این روش نیز همانند روش سنتی بوده ولی در آن به جای دریل از لیزر استفاده می‌شود که تفاوت زیادی خواهد داشت. لیزر می‌تواند بافت آسیب دیده را با دقت و سرعت بسیار بیشتر تخریب کرده و بافت‌های سالم را حفظ کند. این روش خونریزی کمتری نیز ایجاد خواهد کرد که مزیت مهمی محسوب می‌شود. افرادی که در گذشته عصب کشی سنتی انجام داده و اکنون از روش لیزری استفاده کرده‌اند می‌گویند که درد و ناراحتی احساس شده پس از درمان به شکل قابل توجهی کمتر است.

عصب کشی لیزری دندان چه معایبی دارد؟


خطرات عصب کشی:

  • تغییر رنگ یا تیره شدن دندان عصب کشی شده که در صورت بروز این مشکل دندانپزشک شما می‌تواند با استفاده از محلول‌های سفیدکننده مشکل را برطرف کند.
  • دندان عصب کشی شده استحکام دندان طبیعی را نداشته و لازم است تا با روکش از آن محافظت شود.
  • وجود درد و ناراحتی پس از انجام عصب کشی امری طبیعی است. در این صورت برای شما داروهای آنتی بیوتیک و مسکن تجویز خواهند شد.
  • پس از عصب کشی خطر عفونت مجدد دندان بسیار کم خواهد بود. با این حال در صورت بروز این مشکل ممکن است عصب کشی مجدد لازم بوده و یا فرد مجبور به کشیدن دندان شود.
  • نمی‌توان طول عمر دندان عصب کشی شده و پیش آگهی مربوط به آن را مشخص کرد.
  • دندان عصب کشی شده همانند دندان طبیعی سالم نبوده و به همین دلیل نمی‌توان طول عمر آن را تخمین زد. ممکن است این دندان در آینده از بین برود.
  • عصب کشی دندان ممکن است نیازمند جراحی‌های پیچیده‌ی دندانی باشد که درد و خطراتی را به همراه خواهند داشت. ازجمله عوارض این جراحی‌ها می‌توان به تغییر حس دندان اشاره کرد، که با مراجعه‌ی مجدد به دندانپزشک می‌توان این مشکل را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را درمان کرد.

هزینه عصب کشی دندان با لیزر چقدر است؟


عصب کشی بسته به دندان آسیب دیده ممکن است ساده یا پیچیده باشد.

برای مثال هزینه‌ی عصب کشی دندان‌های آسیاب بیشتر از دندان‌های پیش و نیش خواهد بود.

عوامل دیگری نیز می‌توانند بر هزینه‌ی عصب کشی دندان تاثیرگذار باشند ازجمله:

  • درمان مجدد عصب کشی‌های قبلی
  • عفونت شدید و نیاز به روکش دندان به جای پرکردگی
  • کشیدن و جایگزین کردن دندان

سؤالات متداول


آیا لیزر واقعاً بی خطر است؟

برخی از افراد می‌ترسند که دست دندانپزشک لرزیده و لیزر دندان آن‌ها را ببرد. لیزر می‌تواند برش ایجاد کند ولی هر دندانپزشکی که عصب کشی لیزری انجام می‌دهد آموزش‌های بسیاری دیده و توانایی او برای کار با لیزر به اندازه‌ی دریل معمولی خواهد بود.

آیا می‌توانم عصب کشی انجام ندهم؟

روش‌های درمانی مورد نیاز به شدت آسیب به دندان و میزان پوسیدگی بستگی خواهد داشت. بیمار می‌تواند از انجام عصب کشی خودداری کند، ولی این کار نیاز به درمان را برطرف نکرده و فرد نهایتاً دچار عواقب عدم درمان خواهد شد.

آیا عصب کشی لیزری دردناک است؟

عصب کشی با لیزر درد کمتری داشته و طبعاً عوارض بعد از درمان مثل تورم، درد و خونریزی نیز در این روش کمتر خواهند بود. این روش به زمان کمتری نیاز داشته و می‌توان عصب کشی را در یک جلسه‌ی درمانی تکمیل کرد. همچنین در این روش نیازی به استفاده از داروهای بی حسی نخواهد بود.

آیا همیشه پس از عصب کشی نصب روکش ضروری است؟

پس از عصب کشی می‌توان به سادگی دندان را پر کرده و آن را بدون روکش رها کرد. با این حال اگر رنگ دندان به دلیل پوسیدگی تغییر کرده باشد می‌توان از روکش برای مقاصد زیبایی دندان استفاده کرد.

آیا عصب کشی لیزری بهتر از روش سنتی است؟

اشعه‌ی نور در خط مستقیم حرکت می‌کند در حالی که کانال‌های دندان به ندرت مستقیم هستند. تجهیزات معمولی عصب کشی به شکلی طراحی شده‌اند که بهتر از لیزر می‌توانند با شکل کانال تطبیق پیدا کنند. همچنین لیزر می‌تواند دمای داخل دندان را افزایش داده و منجر به آسیب بافت های سالم داخل یا خارج دندان شود.

فهرست‌مطالب

مقالات مرتبط

تماس با ما